Sunday, April 5, 2009

# TARIAN SEWANG #




Di kalangan cabang-cabang kehidupan komuniti Orang Asli, aspek kesenian dan estetikanya boleh dianggap sebagai aspek yang plaling berotonomi. Ini ialah kerana secara relatifnya, kehidupan ekonomi, politik dan pendidikan Orang Asli boleh ditakan telah sekian lama semakin terikat kepada budaya aliran utama masyarakat lain yang lebih diminan. System kepercayaan mereka juga telah lama disaingi malah didominasi oleh agama Islam, Kristian dan Buddha menerusi kegiatan pendakwahan.

Namun begitu, sama ada komuniti Orang Asli memilih bentuk dan isi kesenian hasil ciptaan tradisi mereka sendiri ataupun memilih ragam kesenian ‘orang asing’ adalah terserak kepada cita rasa dan otonomi mereka sendiri untuk membuat pilihan. Secara hipotetikal, jika mereka mengamalkan apa yang diwarisi daripada khazanah tradisional mereka semata-mata, maka budaya komuniti berkenaan dapat dianggap sebagai budaya yang tertutup. Namun begitu, jika mereka menerima unsure-unsur budaya lain, maka tentulah implikasinya bahawa budaya mereka itu telah terbuka. Keterbukaan ini akan menghasilkan budaya bentuk baru gubahan mereka sendiri.
Bagi komuniti Orang Asli yang hidup jauh di pedalaman hutan belatara, tentulah mereka kelihatan lebih cenderung mempertahankan tradisi mereka sepenuhnya. Dan dalam konteks ini, tidaklah menjadi satu isu teoritis untuk mencari jawapan kepada persoalan sejauh mana komuniti yang terpencil ini bersedia menerima perubahan dan modeniti. Sebaliknya bagi komuniti Orang Asli yang tinggal berjirabab serta mempunyai kontak harian dengan komuniti aliran utama, isu teoritis timnul berkaitan dengan persoalan sejaun manakah budaya mereka tertutup ataupun terbuka kepada resapan unsur budaya komuniti aliran utama. Sekurang-kurangnya dengan meneliti bentuk serta kandungan seni permainan mereka makan para pemerhati akan dapat memahami hala tuju yang akan dilalui oleh budaya komuniti berkenaan: sama ada mempertahankan tradisi dan identity kelompok sepenuhnya ataupun menerima unsur-unsur budaya moden dan menjadikannya sebahagian daripada budaya mereka sendiri. Ini ialah pilihan mereka.

No comments:

Post a Comment