Sunday, April 5, 2009

~ SEWANG DAN SAWAI ~

Maksud sewang yang sebenarnya memang sentiasa diperdebatkan oleh para pengakji. Terdapat pengkaji yang menyatakan bahawa sewang ialah satu upacara pengubatan tradisional yang melibatkan kegiatan kedukunan dalam konteks institusi kepercayaan yang sacral. Sewang dikaitkan dengan ritual dukun memanggil kehadiran makhluk halus yang baik untuk membantunya melawan makhluk halus jahat yang telah mencetuskan gangguan penyakit tarhadap pesakit.

Informan utama memberi tahu bahawa sewang tidak harus dikelirukan dengan upacara/ritual pengubatan yang dikenali di kalngan komuniti Temuan sebagai sawai. Komuniti Mahmeri memanggil upacara ini sebagai berbantu. Kekeliruan ini timbul sebab ada di kalngan dukun sawai, untuk meringkas dan memudahkan penerangannya kepada pengkaji upacara ini, menggolongnya juga sebagai sewang. Ini ialaga kerana upacara sawai biasanya digandingi oleh permainan sewang. Sawai bukanlah satu upacara tari-menari atau nyanyian.

Dalam upacara sawai yang sebenarnya, dukun yang mengetuai upacara ini membuat satu ‘jerumun’ daripada daun segolong yang dianyamkan. Jerumun ini kemudiannya diletak di lokasi tertentu dan ditimbuni dengan daun pucuk dan daun lebak yang berbau wangi. Kemudian dukun akan mengetuai sekumpulan warga komuniti yang berkenaan berjalan mengelilingi jerumun tersebut dengan tujuan untuk menjadi lupa atau menurun. Tali dandan yang menghiasi tempat upacara sawai dipercayai boleh mengeluarkan bunyi dengan sendirinya, termasuklah bunyi seperti suara manusia. Ini ialah ‘tali angin’ yang berupaya mengeluarkan pelbagai bunyi. Pesakit yang diubati ditempatkan di satu lokasi berhampiran dengan jerumun tersebut. Dalam rituai sawai ini, orang yang menyanyi dan menari diiringi oleh alat muzik, yang juga diperbuat daripada buluh yang bertali, yang dikenali dengan kerantik. Sawai bermula dengan nyanyian dan tarian mengelilingi jerumun bertujuan menemukan makhluk halus yang baik dengan makhlus halus yang jahat dengan harapan bahawa makhluk halus yang jahat itu akan dapat dikalahkan oleh yang baik.

Maklhkuk halus yang baik akan memasuki jasad dukun, manakala makhluk halus jahat akan memasuki jasad pembantu dukun. Perlawanan antara makhluk halus jahat dan baik ini terjadi dalam bentuk dialog dan peperangan lisan antara dukun dan pembantunya yang sedang menjadi lupa atau menurun. Apabila makhluk halus jahat dapat dikalahkan, iaitu setelah pembantu dukun memohon maaf dan berjanji meninggalkan jasad pesakit, makka pesakit akan dapat dipulihkan semula. Pembantu dukun akan sedar kembali dari keadaan dirinya yang menjadi lupa itu.

Informan member tahu bahawa pada masa sekarang ini amat sukar untuk mendapat dukun yang boleh mengadakan upacara sawai yang memerlukan nyanyian lagu dan jampi yang tersendiri yang berupaya memanggil makhluk halus baik dan jahat. Dukun biasa (iaitu dukun upacara perkahwinan dan keraian) tidak berupaya mengendalikan proses sawai kerana apabila makhluk halus yang hadir ini meresap ke dalam jasad dukun itu dan pembantunya, dia harus berupaya membuatkan makhluk halus tersebut meninggalkan jasad mereka berdua dan menghantarnay pulang ke tempat asalnya. Kegagalan berbuat demikian akan mengakibatkan dukun dan pembantunya tidak dapat dipulihkan daripada keadaan lupanya itu. Jika hal ini berterusan maka nyawa dukun dan pembantunya itu turut terancam.

Kejayaan melakukan upacara sawai biasanya diikuti dengan diadakan permainan sewang. Sawai tamat setelah makhluk halus meninggalkan jasad dukun, dan pesakit mula memperlihatkan proses pemulihannya. Sewang bermula apabila penyanyi, pemain muzik buluh tabuh dan penari menjalankan kegiatan masing-masing. Oleh itu, pada lazimnya, upacara sawai akan diteruskan oleh permainan sewang. Namun begitu, permainan sewang boleh diadakan tanpa didahului oleh upacara sawai. Hal ini memperlihatkan betapa rapatnya hubungan antara sawai dan sewang dalam komposisi budaya Orang Asli.

1 comment: