Sunday, April 5, 2009

~ LAGU SEWANG ~

Lagu pembukaan sewang ialah lagu Jo’o Balai. Jumlah lagu yang dinyanyikan bergantung kepada kumpulan. Persembahan sewang yang dibuat oleh kumpulan Miah memainkan Sembilan buah lagu pada malam yang diadakan persembahan itu. Ini diikuti oleh lagu “Tepung Tawar”, “Rio Rado”, “Cari Jodoh”, “Rutan Kalang”, “Puteri Tanjung”, “Joget Dandong”, “Pulai Bergantung” dan “Moyang Gading”.

Untuk menyambut Hari Moyang disediakan juga satu sangar atau para di mana akan diletakkan hidangan untuk nenek moyang. Sangar member maksud rumah, yakni rumah untuk nenek moyang walau apa pun peristiwa atau keramaian sama ada kenduri kendara atau upacara lain. Sangar penting didirikan untuk meminta kebenaran dan restu daripada nenek moyang. Di dalam/atas sangar ini dihidangkan sirih tembakau, kuih dan serbaneka jamuan lain untuk santapan nenek moyang. Apa-apa permohonan daripada nenek moyang mesti didahului dengan pembinaan sangar.


Lagu Jo’o Balai

Iii Ai, Ini lagu balai, Jo’o Balai (2x)
Bukan lebah, sebarang lebah
Lebah terang kayu kanji
Bukan sembah sebarang sembah
Sembah lagu penghibur hati

Iii ai, ini lagu balai, Jo’o Balai (2x)
Bukan kanji sebarang kanji
Kanji tumbuh di tengah taman
Bukan nyanyi sebarang nyanyi
Nyanyi lagu zaman ke zaman

Iii ai, ini lagu balai, Jo’o Balai (2x)
Dan wakil hiding masak mari umpun buluh
Cari kayu rendang, hujan panas tumpang teduh

Iii ai, ini lagi balai, Jo’o Balai (2x)
Bukan buluh sebarang buluh
Buluh daun berlipat-lipat
Bukan teduh, sebarang teduh
Teduh aku teduh bertempat

Iii ai, ini lagu balai, Jo’o Balai (2x)
Jo’o Balai (4x)


Menurut informan, lagu ini bermaksud untuk menyambut tetamu seprti tok batin, tok jenang, dan penghulu balai. Ini seperti lagu pembuka upacara. Lagu “Tepung Tawar” pula adalah untuk menepung tawar upacara sewang. Jo’o bermaksud tarian dan dalam bahasa orang asli, yang dihentak-hentak itu bermaksud “jo’o”.

Selepas setiap lagu dinyanyikan, kumpulan akan berhenti dan berehat.


Sejarah Lagu Jo’o Balai

Menurut informan, Lubuk Pulai adalah perkampungan orang asli yang lampau. Penduduk di sini bersuka ria semasa musim buah-buahan seperti musim buah rambutan, tampoi, buah larah, buah duku. Pada masa dahulu mereka menbuat tapai dan air tuak di mana mereka minum-minum, mabuk dan bersuka ria berhari-hari lamanya, kerap kali selama tujuh hari tujuh malam.
Mereka juga mengguna kulit ular sebagai tali pinggan, kulit harimau sebagai pakaian dari perhiasan diri mereka. Mereka juga pakai topi, selepang tetapi apabila mereka memakai perhiasan yang diperbuat daripada kulit binatang liar mereka sudah melanggar pantang larang tradisi orang asli, kerana perbuatan ini boleh mendatangkan bencana, seperti rebut celau (taufan).

Ribut celau ini berlaku sebab mereka disumpah oleh Sang Kelebu yang berasal dari punca mata air. Taufan yang dimaksudkan bukanlah taufan biasa tetapi bencana atau angkara akibat sumpahan dan kemurkaan Sang Kelebu. Sang Kelebu berasal daripada lubuk-lubuk dan punca air. Apabila orang mengguna kulit ular atau harimau, dan mereka hilang diri dan ketawa akan segalanya, mereka disumpah oleh Sang Kelebu, supaya mereka tenggelam dan menjadi lubuk. Apabila disumpah , rebut celau pun berlaku, dengan awan yang berwarna biru, hitam dan kelabu, kuning dan sebagainya yang senantiasa berubah-ubah.

Kilat sambung-menyambung dan petir pun berbunyi. Angin bertiup dengan begitu kencang sekali dan tanah menjadi lembut seperti bubu atau lubuk. Balaipun tenggelam. Sang Kelebai tidak mengusik semua orang, hanya mereka yang membuat permainan dan yang menggunakan kulit binatang liar. Bukan sahaja mengguna kulit binatang liar menjadi satu pantang larang yang harus dipatuhi, binatang juga tidak boleh dibawa masuk dalam permainan sewang. Pantang larang ini mesti dipatuhi dan hanya terhad kepada pakaian sahaja.


Lagu Puteri Tanjung

Iii ai (5x)

Bunga kembang pagi
Bunga kembang petang

Jangan susah hati
Jangan rasa bimbang
Jangan susah hati
Jangan rasa bimbang

Iii ai (5x)

Ini lagu
Puteri Tanjung
Turun ke taman
Sambil berdendang

Iii ai (4x)

Satu kaum
Berbilang bangsa
Mari kita, suka ia
Mari kita, suka ia

Iii ai (4x)

Puteri Tanjung
Lemah gemalai
Pusing keliling
Sambil berlengang
Pusing keliling
Sambil berlengang

Iii ai (4x)

Ini lagu, Puteri Tanjung (3x)


Sejarah Lagu Puteri Tanjung

Menurut informan, Puteri Tanjung adalah puteri orang asli yang duduk di tepi tanjung. Setiap tanjung mesti ada seorang puteri tetapi puteri ini tidak kelihatan. Tanjung di mana terdapat seorang puteri airnya mesti berpusing. Apabila orang pergi memancing ikan mereka merasa amat enggan sekali untuk meninggalkan tempat itu untuk pulang ke rumah mereka. Mereka seolah-olah begitu terpikat dan tidak ingin pulang ke rumah mereka. Ada kalanya mereka tidak mendapat ikan kerana puteri tidak memberi kebenaran untuk memancing dan akan menyuruh mereka pulang sahaja. Mereka akan gagal mendapat ikan langsung.

Menurut kepercayaan, semua ini berlaku pada masa dahulu kala, dan sekarang ini tidak terdapat lagi puteri tanjung kerana pencemaran sungai. Dahulu memang setiap sungai terdapat tanjung dan dipercayai setiap tanjung pula mempunyai seorang puteri. Tetapi sekarang sungai diluruskan dan tiada lagi tanjung. Puteri tidak ramai, tetapi akan berjalan dari satu tanjung ke tanjung yang lain. Andai kata terdapat puteri di tanjung itu, maka tempat itu akan berbau wangi sekali.


Lagu Pulai Bergantung

Pagi, pagi hari, aku pergi mengail ikan
Kelu, kerenga aku bawa buat umpan
Mari kawan-kawan, kita pergi mengail ikan
Di lubuk Pulai Bergantung, Pulai Berlinang
Aku kayu pauk dendong, dendong
Aku ajak Ong
Aku kayu pauk dendong, dendong
Aku ajak Ong
Cubalah kawan lihat
Di sudut air sana
Sang Kelembai sedang bermain dengan ikannya
Ada ikan tapah, ikan baung, ikan petutu
Lihatlah ikan sebaru, meniti batang

Aku hanya pauk dendong dendong } (2x)
Aku ajak Ong } (2x)

Menurut informan, lagu ini juga seperti lagu-lagu lain boleh dipanjang atau dipendekkan dengan menambah atau mengurang rangkap pantun yang didendangkan. Lagu ini boleh didendang selepas lagu “Jo’o Balai”, “Lagu Tepung Tawar” atau apa-apa lagu pun. Lagu ini khusus untuk hiburan di samping mengingat kawan-kawan supaya sentiasa harus bekerjasama; kalau ada rezeki yang baik mesti sentiasa mengingati dan menjemput kawan-kawan bersama untuk berkongsi menikmati rezeki itu.


Sejarah lagu Pulai Bergantung

Menurut informan, lagu ini dilagukan berdasarkan cerita orang tua dahulu kala. Ceritanya begini: Pada masa dahulu kala di kampung/kawasan orang asli terdapat sebuah paya/lubuk atau danau di mana terdapat serbaneka jenis ikan dan pokok-pokok yang begitu cantik sekali. Di tengah-tengah danau ini pula tumbuh sebatang pokok pulai yang daunnya rendang. Pokok ini seperti pokok bonsai yang rendah dan terapung kerana tidak mempunyai akar atau tunjang yang khusus.

Pokok ini seolah-olah hanyut di tengah-tengah danau itu. Ada pula cerita yang mengatakan bahawa di tengah tasik ditumbuhi pokok pulai yang rendang dan apabila matahari terbit, pokok pulai ini mula condong ke arah matahari terbit. Apabila matahari terbenam pokok pulai ini condong ke arah yang sebaliknya. Walau apa pun arah yang diambil terdapat bunyi-bunyian. Di dalam tasik terdapat serbaneka jenis ikan. Sesungguhnya pokok pulai ini adalah pokok puaka yang dikuasai oleh kelambai.

Tempat ini dipercayai mempunyai penunggu. Justeru kalau ada yang ingin ke sana, tidak boleh pergi seorang diri sahaja, tetapi mesti berteman dan kalau boleh pergi beramai-ramai. Sebab kalau pergi seorang sahaja mungkin akan sesat. Ini berlaku sebab, walaupun berjaga-jaga dan memotong dahan dan ranting sebagai petanda, apabila berpusing sahaja semua akan menghilang dengan begitu senang sekali.

Justeru orang boleh jadi sesat. Ada sesetengah orang berpendapat bahawa yang tempat itu adalah tempat di mana pulai bergantung. Kerana itu terdapat banyak ikan. Ada pula orang yang bercerita bahawa di tempat itu ikan tapahnya amat besar, seperti macam ada puaka kerana ikan tapah itu sungguh besar dan mempunyai buah dada, macam orang perempuan! Begitu juga dengan ikan petutu yang juga amat besar. Namun begitu, bagi mereka yang suka memancing tempat ini amat istimewa sekali.

Berdasarkan cerita orang tua, Yau anak Nyok telah menciptakan lagu ini.


Lagu Cari Jodoh

Yak, yak, yak, iyak, iyak (2x)
Siapa hendak batang jelutung
Nyawa uwang tinggi upak
Aku nak batang jutu
Iyak, iyak, yak, yak, yak, iyak, iyak

Sapa hendak batang bayir } *
Nyawa uwang tinggi bangkit }
Aku nak batang bayir }
Iyak, iyak, yak, yak, yak, iyak, iyak }
Sapa hendak ayam katik }
Nyawa uwang jenih kontot }
Aku nak ayam katik }
Iyak, iyak, yak, yak, yak, iyak, iyak }
Hilang lagu yik zaman dahulu }
Cari jodoh
Yak, yak, iyak, iyak
Siapa hendak batang jelutung
Nyawa uwang tinggi upak
Aku nak batang jutu
Iyak, iyak, yak, yak, yak, iyak, iyak

*Ulang




Sejarah Lagu Cari Jodoh

Menurut informan, lagu Cari Jodoh tidak mempunyai sejarah berdasarkan cerita lisan atau mitos orang asli. Lagu ini hanya dicipta untuk bersuka ria sahaja kerana sewajarnyalah kaum muda mudi akan berkahwin dan berkeluarga. Mencari jodoh adalah sesuatu yang lumrah.


Lagu Joget Dandong

Dandong, dandong, dandong, dandong, dandong, dandong
Dandong laa dandong, dandong, dandong, dandong, dandong
Dandong, dandong, dandong, dandong, dandong duya, dandong, dandong, Dandong, dandong la dandong
Baru mirah baru, barulah bini makan masuk
Mari makan, encik tuan pun baru
Dia baru, sayapun baru, sayang
Baru sekali juga kita bercakap
Tandok lami ……
Kalau binar kasihkan kami
Kalau binar kasihkan kami sayang
Pukullah empat datang kemari

Menurut informan, pantun lain boleh diselitkan ke dalam lagu ini. Ketiga-tiga lagu di atas dinyanyikan oleh Yau anak Nyok yang berumur 53 tahun. Lagu yang berikut ini dinyanyikan oleh Reh bin Enyob. Sebelum Reh mendendangkan lagu pilihannya, beliau memakan sirih dan pinang dahulu. Reh memilih untuk menyanyi “Lagu Rutan Kalang”.


Lagu Rutan Kalang

Eng, eng, eng, eng, eng, eng, eng, eng, ê,ê
Eng, eng, eng, eng, eng
Rutan kalang, lintang pukang (3x)
Pergi pagi, pulang petang
Penat kaki, lintang pukang
Naik batang, turun batang
Nak dapat rutan sebatang
ê, ê, ê, ê, ê, ê, ê, ê, ê, ê, ê, ê, ê, ê
Rutan kalang, lintang pukang (2x)
Rutan kalang, lintang katak
Rutan kembong, hutan semambu
Rutan tunggal, langkah aku
Yang tinggal
ê ê ê ê ê, ê ê ê ê ê, ê ê ê ê ê

Lagu ini boleh dipanjang ataupun dipendekkan dengan menambah atau mengurangkan rangkap pantun.


Sejarah Lagu Rutan Kalang

Menurut informan (Reh), pada masa dahulu orang tua selain daripada berhuma, menanam padi, masuk hutan atau menangkap ikan, juga pergi mencari rotan. Malah sebelum mereka pergi bercucuk tanam, mereka mencari rotan terlebih dahulu. Walau apapun aktiviti mereka, mereka mesti terlebih dahulu cuba melagukan sesuatu sebelum melaksanakan tugas mereka: kayuh perahu, bersampan atau masuk hutan.

Terdapat pelbagai jenis rotan seperti rotan kalang, rotan getah, rotan mambu untuk buat tongkat, rotan tunggal yang hanya kecil kerana dia hanya sebatang, dan tidak mempunyai rumpun. “Lagu Rutan Kalang” hanyalah dinyanyikan sementara pergi mencari rotan dan semasa mengambil rotan dan tidak mempunyai cerita yang lebih awal berdasarkan tradisi lisan orang asli. Mereka pergi mencari rotan secara berkumpulan.

1 comment:

  1. Wynn Casino, Las Vegas (NV) - Mapyro
    Wynn 바카라 Casino, 전라남도 출장마사지 Las Vegas (NV). Phone: 순천 출장샵 (702) 770-2942. Website: http://www.wynnlasvegas.com. Hours: Mon-Thu 9am-10pm - 3pm. Check Rates. EWallets: 888 · Credit 문경 출장마사지 Card: 원주 출장샵 Credit Card Info.

    ReplyDelete