Sunday, April 5, 2009

~ Bangsa Orang Asli ~

Terdapat tiga kumpulan bangsa Orang asli. Antaranya ialah kumpulan Negrito, Melayu Proto dan Senoi. Setiap daripada bangsa tersebut terdapat beberapa suku kaum yang mana jumlah kesemuanya adalah 18 suku kaum.


**NEGRITO :


- Kensiu
- Kintak
- Lanoh
- Jahai
- Mendriq
- Bateq


**MELAYU PROTO :

- Orang Kuala
- Orang Kanaq
- Orang Seletar
- Jakun
- Semelai
- Temuan


**SENOI :

- Temiar
- Semai
- Semoq Beri
- Mahmeri
- Jahut
- Che Wong


NEGRITO

Kaum Negrito terdiri daripada rumpun bangsa Kensiu, Kintak, Lanoh, Jahai, Mendriq dan Bateq. Mereka mendiami kawasan di sekitar banjaran Titiwangsa yang berpusat kebanyakannya di sebelah utara Semenanjung.

Orang-orang Negrito dulu hanya akan berkahwin dengan kumpulan mereka dari lembah lain, tetapi dewasa ini, cara demikian bukan lagi jadi pegangan hidup mereka atau sesuatu yang perlu ditaati. Corak hidup mereka adalah lebih bebas dan mereka lebih suka memilih pasangan hidup mereka sendiri.



MELAYU PROTO

Kaum Melayu Proto mencakupi rumpun bangsa Temuan, Semelai, Jakun, Orang Kanaq, Orang Kuala dan Orang Seletar. Pada awalnya mereka tinggal di kawasan pantai, kuala atau pun kawasan-kawasan lembah. Kini mereka telah memiliki kawasan perkampungan mereka sendiri dan mengecapi kehidupan yang lebih selesa hasil daripada pembangunan yang dibawa oleh pihak kerajaan.


SENOI

Kaum Senoi mendiami kawasan lereng Banjaran Titiwangsa serta juga di sebelah pantai negeri Selangor. Ianya merangkumi kawasan di pedalaman negeri Perak, Kelantan, Pahang dan Terengganu. Terdapat enam suku kaum yang bernaung di bawah kategori kaum Senoi iaitu Che Wong, Mah Meri, Jahut, Semoq Beri, Semai dan Temiar.

No comments:

Post a Comment